Glasspaket

Uppgifterna består oftast av två delar (A och B) - den första är ett kokboksrecept i princip, medan den andra antingen är en fri uppgift eller en teoretisk sådan kopplad till viktiga begrepp inom grafisk form. // A // Den här uppgiften går ut på att i InDesign montera ihop ett lock till en glassbytta (typ som BigPack). Jag vill poängtera att millimeterprecision inte är det som eftersträvas, men att ni använder rätt verktyg (framför allt i texthanteringen). Förlagan, filerna och instruktionerna för A-uppgiften finns bifogade. ---------- Moment i denna uppgift: (slå upp dessa i referenslitteraturen vid behov - kortkommandon inom parantes) Moment i denna uppgift: (slå upp dessa i referenslitteraturen vid behov - kortkommandon inom parantes) - Skapa nytt dokument (Ctrl + N) - Layers (F7) (lager) - Frames (F) (ramar) - Place (Ctrl + D) (montering av bild/illustration/text) - Fill/Stroke (X) (linje-/fyllnadsfärg) - Textformatering (Ctrl + T) (grundläggande) - Färgpanelen (F6)

--------- // B // Förklara begreppen nedan med egna ord samt ange vilka (och vad) av dessa som dök upp i A-uppgiften (alla svaren borde kunna få plats på ett A4) : - Objektgrafik/vektorgrafik - Pixelgrafik - Kulörlägen - Upplösning - Vanliga filformat i den grafiska braschen (.psd, .pdf osv) Kan du säga om denna komposition du nu gjort (glasslocket) skulle kunna skickas till tryckeriet? Lägg upp PDFen på bloggen och skicka länken i snabbsvaret i EduLink forlaga_glasspaket.jpg

För att jag ska kunna skicka vidare min uppgift till tryckeriet krävs det att jag arbetar i cmyk (finns flera kulörlägen, rgb är för webben tex, medans cmyk är för utskrifter) Sen måste jag använda mig av en bra upplösning på man ser bilden tydligt. Upplösning är alltså hur många "korn" bilden består av. Ju bättre upplösning desto högre antal. Formatet jag kommer använda medans jag jobbar med bilden är ind då jag jobbar i indesign och vill ha en så liten fil som möjligt men utan att dra ner på kvaliten. När jag sen är klar kommer jag att spara om den i pdf och lägga upp på min blogg. Detta gör jag för att jag ska kunna publicera mitt glasslock så att alla ska kunna se det. En annan bra finess är också att ingen kan kopiera mitt verk, så vida man inte trixar lite, men de e inte tanken. Illustrator är det programmet som använder sig av vektorgrafik, bilden byggs upp av kurvor. Indesign använder sig av både vektor och pixel, jag kommer jobba med pixel. Pixel är hur stor bilden blir så länge den är tydlig. Det är svårt att förklara men fråga gärna om de e något jag missat eller som någon undrar över.

Nu har jag monterat ihop bilderna i indesign. Måste gå över till mando igen för att äta.. Hur som helst så går det bra och de e de roliga kvar. Skapa min egen stil på arbetet, olika typsnitt, färger mm.. jätte kul uppgift. De som e bra är att man kan lägga sig på sin egen nivå.

Kommentarer
Postat av: Agnes

Pixel - En bild består av massor av pixlar, ju mer pixlar det finns desto tydligare/klarare blir bilden bli vid större upplösningar.

2008-08-28 @ 17:54:46
Postat av: Amer

Hej!

Tack för svaret. Du har förstått begreppen bra samt vad som krävs av en pdf som ska till tryck! Bra jobbat!



//Amer

2008-08-28 @ 18:31:22
URL: http://desktop.mkfc.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0