Uppgift 2

Bara kopierat från edulink för min egen skull.. så kan jag enkelt redigera inlägget allteftersom beroende på vart jag är någonstans. /// UPPGIFTER /////////////////////// Kursinnehållet är indelat i sex kapitel. Det finns sex uppgifter, en till varje kapitel. Uppgiften till kapitel 6 "Mallar för layout" är obligatorisk. VÄLJ SJÄLV ytterligare minst TVÅ valfria uppgifter från de listade nedan:

1. SKRIFTENS HISTORIA Typografin är en fortsättning på handskrifternas utformning. Många skrivare skapade redan under Gutenbergs tid nya stilar för den nya trycktekniken. Flera av dessa stilar lever kvar ännu. Ta reda på (genom sökning på Internet eller på bibliotek eller annat sätt) namnen på tre bokstavskonstnärer vars stilar används än i dag! Antikvan är en början på sökningen för min del. Comic sans används för dyslektiker (alla bokstäver är olika). Linjärer används i rubriker. Förska vidare, bara minnesanteckningar.

2. BOKSTAVENS MÅTT Ange de olika måtthöjder man vill ha som standard i modern typografi!
Man vill ha max 11 på utskrift i brödtexten. 12 funkar när det är digitalt.

3. OM TECKENSNITT Redovisa tre olika teckensnitt (både versaler och gemena) och motivera i vilka sammanhang du tycker de kan användas!
Gjort ett utkast i skoldatorn.

4. BOKSTAVENS RÖST Gör två olika exempel på förstärkning av ett budskap genom a) kontrast i grad och svärta, och b) typografisk kontrast! Gjort detta med?
Se min mallar, vad är det man ser bäst i dessa? Vad drar ögonen till sig? Om detta ej räcker meddela mig Amer!

5. OM LÄSBARHET Redovisa två exempel på bra läsbarhet för text och för teckensnitt!
Kopierar från skoldatorn när jag hinner, men helst vill jag ha times i brödtext och arial i rubrik då dessa är väldigt lätta och vanliga att läsa och använda. Comic Sans används för dyslektiker för att alla bokstäver är olika.

Uppgift som är obligatorisk för alla: 6. MALLAR FÖR LAYOUT Skapa två egna exempel på layout med hjälp av minst två av layoutmallarna!
Om du orkar göra en egen layout för varje mall är det mycket bra! Lycka till!! Länken till materialet är: http://desktop.mkfc.se/ht08/typolayout/TypoLayout.html // Amer och Thord

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0