Grafiska frågor - papper

Ytvikt (kan vara svårt att bedömma, men printerpapper väger 70-80gr/kvm)
För att bilderna ska bli tydligast använder jag mig av fotopapper, glossy. 160 tror jag det väger ca.

- Fiberriktning (längs kort- eller långsidan?)
Längs långsidan skrivs min uppgift ut. Har använt mig av ett halvt A4, A5 alltså.

- Bulk
Ett mått på papperets volym. Papper med samma ytvikt kan ha olika tjocklek beroende av papperets bulk. Hög bulk är lika med tjockt, men förhållandevis lätt papper.

- Opacitet :
Genomskinnlighet, detta använder inte jag mig av i földern.  Fotopapper har inte någon genomskinnlighet så risken att trycket går igenom finns inte då detta papper absorberar färger så bra.

- Bestruket eller obestruket?
Obestryket papper använder jag mig av för att pappret inte ska suga upp färgen på fel sätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0