Gyllene snittet

Sitter hos pojken nu och klurar på gyllene snittet och dess samband med fibonacci.. någon som kan hjälpa till lite på morgonkvisten kanske?
Helt plötsligt ramlar jag vidare till Phytagoras sats. a+b=c (1+2=3) c-b=a osv.. undrar oim detta kan hjälpa mig? HJÄLP!
Jag trodde inte matte var ihopkopplat med grafisk design, iofs till en viss del vet jag ju att det är det. Men jag brukar gå efter ögat och om det inte blir bra tar jag fram måtten. Att utgå ifrån mått anser jag är väldigt fel. Men de e jag de.

Min egna dator e seg som sirap så har fått stanna kvar här och låna pojkens. Hoppas att jag hinner klart me uppgiften innan jag måstre åka till mando. Känns sådär just nu kan jag erkänna, stressigt med skolan då jag inte kunnat plugga så mycket som jag behöver. Har hänt både de ena och det andra under veckan. Men nu har saker och ting börjat lösa sig, eller jag kan sa att det kommer att lösa sig. På fredag åker jag med pojken till Vara och vi blir där en vecka. Det innebär inget internet, jag känner lite panik över det men de ska gå. På tisdag åker jag vidare till Skara och där har jag internet!

Kommentarer
Postat av: renate

agnes, hoppas du löser det talet, tyvärr har vi inte lärt oss sånna tal ennu ;) men annars kunde jag kanske hjälpa :P

hoppas det blir bra med din lägenhet ! :)



kram kram från kusiiiinen :) <3

2008-09-25 @ 16:05:39
URL: http://renatekristina.blogg.se/
Postat av: Johanna

Hej! Jo asså det beror på när det är, har inte så mkt jullov och kommer antagligen bara åka hem en snabbis över jul. Hade gärna hjälpt till om jag kunnat men jag tror faktiskt inte att jag hinner, tyvärr. Finns det ingen annan du kan fråga då?

Jag e hemma den här helgen och sen åker jag hem lite eftersom, eftersom det fortfarande inte löst sig med bostad än. kram!

2008-09-25 @ 17:37:08
URL: http://johrem.blogg.se/
Postat av: Johanna

Ang. förra inlägget. Om den klarar av andra hundar så kanske den kan bo ho oss i värsta fall? Min familj e definitivt duktiga med hundar. Min syrra e oxå bortrest över julen (fram till mars) så kan inte fråga henne, annars hade ju det varit ett alternativ oxå. Kram!

2008-09-26 @ 09:43:09
URL: http://johrem.blogg.se/
Postat av: agnes

Ja men det vore himla gulligt, han kommer ju inte å va ivägen precis utan ni vet ju hur ni ska hantera han. 2 hundar istället för en kan ju inte vara så stor skillnad som ingen hund och en hund..

Kan höra mig omkring lite mer, kanske har jag någon. Jag vet ännu inte hur det blir men 8:e okt. ska jag få svar.

2008-09-26 @ 14:48:39
URL: http://belijver.blogg.se/
Postat av: agnes

Ett vanligt användningsområde är t.ex. skillnaden i teckenstorlek mellan olika rubriknivåer, om brödtexten är i 8p bör alltså de minsta rubrikerna vara i 13p och de större i 21p.



Alltså:

tex 8 i brödtext, 13 i mellanrubriker och 21 i rubriken. Samma förhållande mellan alla siffror har jag använt mig av i detta. Hoppas jag har gjort rätt och att läraren förstår?

2008-10-08 @ 10:28:27
URL: http://belijver.blogg.se/
Postat av: Amer

Läraren förstår! :D

Storleksförhållandet mellan 21 och 13 (21/13) och 13/8 är 1.618, dvs förhållandet som finns i gyllene snittet!



Bra jobbat!



//Amer

2008-10-09 @ 19:07:44
URL: http://desktop.mkfc.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0